A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Надлиманський заклад загальної середньої освіти І-ІII ступенів
Управління освіти Маяківської сільської ради

Методичні рекомендації   щодо організації виховної роботи  в умовах карантину

 

 

Методичні рекомендації   щодо організації виховної роботи  в умовах карантину

Шановні колеги! Ми з вами живемо в один із найважчих періодів людства нової ери. Пандемія  COVID-19 змінила наше звичне життя. Більшості з нас зрозуміло, що настав час, який змінить основи сучасних держав, економічних систем і способів організації світового співтовариства.

Як сказав у зверненні до молоді Патріарх Святослав, світ огорнули непевність і страх. Випускники шкіл хвилюються, як проводитимуться ЗНО і вступна кампанія, а випускники вишів — чи знайдеться їм робота у світі, що швидко котиться в чергову економічну кризу. Створюється враження, що немає сьогодні молодої людини, яка б не трепетала перед невизначеністю, що нависає над нами.

Тому зараз  завдання вчителя – не просто навчити, дати знання з певного предмета, забезпечити виконання навчальної програми, а заспокоїти, порадити, дати життєві орієнтири.

Молоді люди повинні навчитись у цій непростій ситуації  проявляти себе, взявши за основу справжні цінності, що роблять людину людиною. Наші учні підсвідомо розуміють, що світ змінюється. Він стане світом людини і для людини, в якому будуватиметься культура життя, а не смерті, – « світом, в якому людське життя, що його цінність ми вкотре для себе відкрили під час епідемії, буде наріжним каменем демократії, міжнародного права та нових глобальних економічних стосунків.» І саме зараз,  замість тремтіти перед невидимим ворогом, усім нам, а насамперед молоді, треба об’єднатися у солідарній дії.

Ми уже бачимо приклади такої діяльності серед шкільних спільнот – челенджі на підтримку медиків, благодійні он-лайн проекти. Сьогодні, як ніколи раніше, ми маємо змогу навчитись самим і навчити дітей справді важливим речам. За теперішніх умов важливою є активізація зусиль з підвищення духовного рівня учнівської молоді, формування у неї стійкої системи глибоких морально-духовних цінностей, оскільки саме вони складають основу мотиваційної сфери як особистості, так і суспільства в цілому.

Приклади таких цінностей є в Українській Хартії вільної людини. Ще у 2012 році автори УХВЛ писали «Людство зустріло початок двадцять першого століття як добу невпевненості. Тінь сумніву торкнулася багатьох сердець. Однак тінь сумніву завжди йде поруч із людиною. Не варто боятися тіней. Треба шукати світла відповідей, які дають силу проти зневіри і надають сенсу нашому життю…. Способи, які б відновлювали та зміцнювали віру у власних і спільних силах, не можуть бути ані категоричними, ані вичерпними.  До Храму можуть вести різні дороги, однак треба мати бажання і силу йти однією з них.

Наріжними каменями нашої Хартії є три прості думки.

Перше. Відповідальність за своє життя, а отже, його успіх, добробут і щастя нікому не може бути переданою. Ми самі несемо відповідальність за себе.

Друге. Мораль і духовні цінності не можуть бути відкладеними на завтра. Вони завжди потрібні сьогодні.

Третє. Ми будуємо те, що уявляємо, а отже, від глибини, масштабу і творчого хисту нашої уяви залежить наше майбутнє…

Справжнім проводирем людини є лиш особисте осмислене зусилля.

Це не зробить хтось інший. Це можете зробити лише Ви…»

Основними принципами виховання духовно-моральних цінностей є:

– гуманістичний принцип, що полягає у визнанні людини найвищою цінністю, розумінні дитини, доброзичливому ставленні до неї, довірі, прийнятті дитини такою, якою вона є, зміні її поведінки через позитив;

– індивідуальний принцип утверджує унікальність і неповторність кожної дитини, визначає її інтереси, потреби у житті;

– альтруїстичний принцип виявляється у безкорисливій любові і турботі про іншу людину;

– принцип неперервності, який характеризує процес виховання як такий, що триває протягом усього життя людини;

– принцип цілісності за яким консолідує зусилля усіх суб’єктів виховання в одну систему;

– принцип наступності, що забезпечує передачу із покоління в покоління досвіду засвоєння гуманістичних цінностей, які є базисом виховання і розвитку дитячої особистості;

– принцип культуровідповідності за яким здійснюється виховання гуманістичних цінностей відповідно до культурних умов суспільства;

– принцип природовідповідності, тобто виховання дітей з урахуванням їх індивідуальних особливостей, темпераменту, якостей, нахилів, здібностей, вікових особливостей, природних умов, соціального оточення, народних традицій тощо;

– принцип педагогічної компетентності, що полягає у доцільному використанні педагогічних форм, методів, доборів змісту, педагогічній тактовності;

– принцип стимулювання визначається вірою у сили і здібності дитини, її здатність досягти високих результатів, заохочення до самоорганізації, самовиховання і самовдосконалення;

– принцип життєвої творчої самодіяльності передбачає становлення особистості учня як творця свого життя, який здатен приймати особисті рішення, і нести за них відповідальність, повноцінно жити й активно діяти, постійно самовдосконалюватися, адекватно і гнучко реагувати на соціальні зміни;

– принцип оздоровчої спрямованості визначає здоров’язбережувальні компетентності як основи формування в учнів закладів освіти відповідального ставлення до власного здоров’я;

соціально-педагогічне партнерство як оптимізація спільної діяльності на основі діалогової взаємодії і узгодженої співпраці між різними соціальними інститутами у соціальному захисті, супроводі, соціально-педагогічній підтримці вразливих категорій сімей та дітей, інших цільових груп; координація дій педагогічних, виробничих колективів, сім’ї, громадськості з питань навчання і виховання дітей, підтримки формальної, неформальної та інформальної видів освіти, а також різних форм освіти, зокрема дистанційної.

Отже, саме зараз пропонуємо нашим педагогам налагодити комунікацію з учнями щодо реалізації он – лайн проектів для формування у них справжніх людських цінностей.

Для цієї діяльності можна скористатись такими інструментами:

  • Платформа для дистанційної роботи classtime (режим доступу https://www.classtime.com/uk/
  • Дистанційна платформа zoom https://www.youtube.com/watch?v=Sg4lZrifAxI&feature=youtu.be
  • репозитарій електронних освітніх ресурсів ЛІКT, https://disted.edu.vn.ua
  • Спілкування в освітніх спільнотах (зокрема у facebook – центр виховної роботи https://www.facebook.com/groups/206780763071428/ та обласна учнівська асоціація «Авангард» https://www.facebook.com/groups/1503977903261578/. Зокрема, тут розміщено онлайн-курс “ДНК Лідерів” для лідерів учнівського самоврядування, он-лайн заняття гуртків
  • Рекомендації з виховної роботи на сайті ТОКІППО, контент для вивчення та популяризації цінностей Української Хартії вільної людини www.uhvl.te.uahttps://www.facebook.com/ukhvl/
 

–         Створення мультимедійного дидактичного матеріалу Sony Vegas https://www.youtube.com/watch?v=rU5ToPtoo2I&feature=youtu.be

Пропонуємо такі ідеї для організації спільної діяльності педагога та учнів:

  • Он-лайн заняття для лідерів учнівського самоврядування «ДНК лідера» (доступ у спільноті обласної учнівської асоціації «Авангард» https://www.facebook.com/groups/1503977903261578/)
  • Он-лайн проекти для учнівського самоврядування «Все буде добре», «Живімо за Українською Хартією вільної людини», «Он-лайн майстерня для малят», «Твій психолог»,«Допоможи бездомним тваринам». Мета цих проектів – творення нової соціальної справедливості, нової парадигми милосердя.. Концепції будуть обговорені, а в подальшому опубліковані під час вебінару з кураторами та лідерами учнівського самоврядування. На цьому вебінарі ми проведемо «марафон унікальних справ», де лідери учнівського самоврядування запропонують свої ідеї для проектів. Доступ у спільноті обласної учнівської асоціації «Авангард» https://www.facebook.com/groups/1503977903261578/)
  • Он-лайн заходи класного керівника з учнями щодо вивчення та популяризації цінностей УХВЛ «Цінності УХВЛ – орієнтир для життя в час невизначеності» (зразки https://www.facebook.com/groups/206780763071428/www.uhvl.te.ua)
  • Важливим чинником є дистанційна робота позашкілля. Адже вона дає можливість дітям відволіктись від тривожних думок, знайшовши заняття собі до душі, зробити щось корисне, відчути свою потрібність…Прикладом такої діяльності може бути організований центром виховної роботи, захисту прав дитини та громадянської освіти спільно із педагогами закладів позашкільної освіти челендж #Писанки Тернопілля_єднають Позашкілля. Он-лайн заняття, майстер класи, челенджі розміщуються у спільноті facebook – центр виховної роботи https://www.facebook.com/groups/206780763071428/. (щоденне оновлення)
  • Он-лайн майстерні керівників гуртків у спільноті facebook – центр виховної роботи https://www.facebook.com/groups/206780763071428/
  • Челенджі «Скажи_вірусу_ні», «#ВСЕБУДЕДОБРЕ»,  « #дякуюлікарям», «#небудьбайдужим»
  • Флеш-моб «#НА_КАРАНТИНІ_З_КОРИСТЮ», під час якого учні у своїх соціальних мережах виставлять фото вдома з зазначеним хештегом, а також відмітять своїх знайомих, аби ті приєдналися до флеш-мобу.

Наголошуємо, що для дієвої організації навчально-виховного процесу в умовах дистанційної роботи закладам освіти варто  використовувати свої офіційні сайти, створивши окремий розділ, наприклад:«Працюємо дистанційно», «Освітній процес під час карантину», «Цікаві зустрічі в режимі OnLine» тощо. У випадку використання для цієї мети інших, доступних для закладу ресурсів (наприклад, особистих блогів), на офіційному сайті у даному розділі повинно бути розміщено пряме посилання на ресурс, що використовується.

Орієнтовна структура цього розділу може мати такі елементи: клас, у якому навчаються учні;навчальна чи виховна тема;посилання на електронні ресурси, які рекомендовано для засвоєння;практичні завдання для виконання;терміни їх виконання;посилання та час проведення вебінару (за необхідності);адреса електронної пошти закладу освіти, або вчителя, на яку потрібно надіслати результати виконання роботи.

Ми стоїмо на порозі нового світу. Яким він буде – залежить від усіх нас.

Організація дистанційної підтримки правовиховної роботи в умовах карантину

У період карантину, запровадженого з приводу поширення загрози захворювання коронавірусом, з метою забезпечення неперервності освітнього процесу не лише у форматі організації та проведення навчальних занять, а й вдосконалення і розширення виховного простору школярів закладам освіти рекомендовано проводити заняття в режимі дистанційної підтримки.

Важливо пам’ятати, що сучасний освітній заклад –не лише спільне бачення педагогів, учнів, батьків та кожної людини, яка взаємодіє зі школою, а і розуміння своєї ролі і ступені відповідальності перед майбутнім. Крім того, школа – це великий ресурс для громади, тому вона має бути відкритою, щоб батьки, громадські організації та просто небайдужі громадяни могли долучатися до освітніх дій і проектів. А учень має відчувати себе повноцінним членом громади.

Відтак, у новітній школі слід зробити акцент на основних аспектах моделювання наскрізного виховного процесу, спрямованого на формування системи цінностей школярів, їх особистісної життєвої позиції як громадянина і патріота своєї держави.

Таким чином, мету правового виховання варто спрямовувати не тільки до формування правової культури дітей шляхом накопичення правових знань, формування правових переконань, навичок правомірної поведінки. Вона має бути багатогранною і націленою на підвищення рівня правової освіченості учня,виховання почуття особистої гідності;віри у власні сили, самодостатності (булінг);поваги до себе та інших людей;поєднання правових знань із практичною діяльністю,тобто вміння дитини застосувати отримані знання у тій чи іншій життєвій ситуації;усвідомлення гордості за свою сім’ю, рід, народ;розуміння значимості кожного для своєї нації, держави.

Слід зауважити, що юридично грамотна людина – захищена, впевнена в собі. Вона вміло вибудовує собі щит самозахисту. А це дуже важливо у сучасному суспільстві.

Для проведення планомірної та систематичної роботи щодо ознайомлення здобувачів освіти зі своїми правами, для уникнення ситуацій їх порушення, для можливості захисту, відновлення порушених прав, поваги прав інших людей, сприяння формуванню високого рівня правової культури рекомендуємо стежити за інформацією Міністерства науки і освіти України, Міністерства юстиції України, громадської організації «Асоціація правників освіти», Тернопільського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, а такожвикористовувати репозитарій електронних освітніх ресурсів ЛІКT, https://disted.edu.vn.ua, платформи ЛІКТ для проведення вебінарів https://bbb.pmg17.vn.ua та інших навчальних ресурсів мережі Інтернет (орієнтовний перелік наведено у додатку); заохочуємо долучатися до правопросвітницької  рубрики для педагогів, школярів та їхніх батьків «Правова платформа» у спільноті «Центр виховної роботи» (Facebook) та відповідними матеріалами на сайті ТОКІППО.

Для глибшого та досконалішого здобуття правових знань радимо освітянам у нинішніх умовах заохочувати,за можливості, до співпраці в режимі OnLineфахівців:членів громадської організації «Асоціація правників освіти»,

працівників Тернопільського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, юристів, працівників поліції, правників тощо.

Актуальною гуманістичною освітньою тенденцією є орієнтація на духовний розвиток особистості, ствердження первинності духовних і моральних цінностей.

У цьому ракурсі важливо пам’ятати про реалізацію обласної програми впровадження Української Хартії вільної людини в навчальних закладах Тернопільської області на 2017-2020 роки, яка є однією з перших спроб втілити ідеї УХВЛ в освітній процес з метою підвищення рівня розвитку національної культури школярів, становлення їх громадянської позиції та успішної  самореалізації в професійній діяльності та особистому житті.

Сьогоднішні умови дають широкі можливості реалізовувати основні завдання програми: проводити просвітницьку роботу щодо популяризації Української Хартії вільної людини серед педагогів, школярів, студентства та молодіжних громадських організацій, в територіальних громадах краю та через засоби масової інформації; трактувати систему цінностей УХВЛ через написання різноманітних творчих робіт педагогами та учнями; з метою підвищення рівня духовності та формування християнської культури молоді організовувати дистанційні флеш-моби («Цінності УХВЛ у дитячій творчості», «УХВЛ очима дітей», «Мої найважливіші життєві цінності» тощо); демонструвати новели Хартії методом прочитання педагогами й учнями та висловлення власного бачення їх потрібності для духовного життя людини; інформаційно наповнювати різноманітні доступні види системи комунікацій (сайт, сторінка у Facebook, блог тощо) матеріалами, що стосуються пропагування та впровадження Української Хартії вільної людини в закладах освіти  області.

В умовах карантину пропонуємо:

просвіта та профілактика (на веб-сайтах закладів освіти, в чатах, в oнлайн групах педагогів/батьків/учнів  в телеграм, Viber та інші).

Орієнтовна тематика: «Вплив зайнятості на зниження рівня тривоги й емоційного стану», «Як не піддатися загальній паніці», «Вплив засобів масової інформації на психіку дітей», «Поради щодо зберігання спокою», «Перебування в соцмережах під час карантину: фейки та перевірка фактів», «Як не перетворити дім на пастку для батьків та дітей – корисні поради», «Рекомендації для учасників освітнього процесу щодо заходів безпеки проти коронавірусу», «Як важливо навчитися опановувати себе та керувати своїми емоціями» та інші.

 консультування  індивідуальне, рідше групове (онлайн режимі, Skype  режимі, телефонному режимі та інші).

Орієнтовна тематика: «Яким чином поліпшити соціальну ізоляцію?», «Які поради давати батькам і дітям під час карантину?», «Яким чином цікаво організувати  спільне дозвілля?» , «Як розмовляти з дітьми про коронавірус?» та інші.

зв’язки з громадськістю (частково за допомогою доступних засобів зв’язку та телекомунікацій).

На жаль, не для всіх учасників освітнього процесу  є радісною новиною побути разом з рідними. Хоча залишатися вдома – одна з ключових рекомендацій, яка максимально поширюється через усі канали комунікацій. Але власна домівка не завжди може бути найбезпечнішим місцем. Особливо, коли йдеться про тих, хто страждає від домашнього насильства. У той час, коли вся родина постійно перебуває вдома, кількість випадків насильства може збільшуватися та загострюватися. Тому радимо дистанційно комунікувати з учнями! Та  принагідно, нагадуємо, що  Національна гаряча лінія з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та ґендерної дискримінації «Ла Страда – Україна» працює у звичайному режимі – безкоштовно, анонімно, конфіденційно. Всі можуть звернутися (або перенаправити до фахівців) за номерами: 0 800 500 335 (зі стаціонарних) або 116 123 (з мобільних), коли потребуватиме допомоги.

Що можна запропонувати дитині для організації змістовного дозвілля під час карантину:

1.Читання цікавих книжок та журналів.

Чарівна скарбничка казок.

Казки, легенди та байки, легенди для дітей українською мовою

http://skarbnu4ka.com/

  1. Народні казки.
  2. Літературні казки.
  3. Казки у віршах.
  4. Легенди.
  5. Аудіоказки.
  6. Відеоказки.
  7. Журнал для дітей віком від 4 до 10 років, їхніх батьків і педагогів

https://jmil.com.ua/2020-1

3.Огляд дитячої літератури на каналі YouTube

Відеоблог Всі Книги на каналі YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=mdH7KbUgj5o

  1. Ведення читацького записника.

Важливо використовувати при цьому творчий підхід: ілюструвати події чи зображувати героїв твору; придумувати власну кінцівку чи змінювати  сюжет.

  1. Ведення власного щоденника,

щосприятимерозвиткупам’яті, вміннючітко, змістовновисловлюватись та рефлексувати.

  1. Створення  власного лепбука, книжки.

https://uk.etcetera.media/lepbuk-yak-zrobiti-svoyimi-rukami-i-de-skachati-shabloni.html

  1. Творчі заняття(аплікації, вишивки, виготовленняляльок-мотанок, вироби з паперу, тканини, глини).
  2. 8Колаж бажань з вирізок старих журналів.

9.Цікавісайти для розвиткудітей.

http://abetka.ukrlife.org –  дитячасторінка для маленьких українців: абетки, казки, усмішки, приказки, скоромовки, загадки, лічилки. 

http://kazkar.at.ua –  дитячий сайт: читанняслуханняулюбленихказок. http://kazkar.info/

http://www.soroka-vorona.info – сайт для дітей та батьків:   для виховання та розвиткудітей.

http://gra-sonyashnyk.com.ua/lastteacher/

Форми  і методи національно-патріотичного виховання у період дистанційної роботи освітніх закладів

Патріотизм як духовно-моральна цінність завжди виступав пріоритетним завданням функціонування держави, становлення суспільства, розвитку особистості. Його головним призначенням є консолідація суспільства для успішного вирішення широкомасштабних суспільно значущих проблем нації. У зв’язку з цим актуальності набуває проблема виховання у юних громадян патріотизму як почуття належності до країни, українського народу, гордості за державу, відповідальності за її долю.

Оскільки, в основу системи національно-патріотичного виховання покладено ідею розвитку української державності як консолідуючий чинник та розвитку суспільства й нації в цілому варто використовувати такі методи і форми роботи, які б об’єднували учнів, хай навіть і на відстані. Такими формами, безперечно, є інтерактивні.

Оригінальні форми і методи національно-патріотичного виховання в умовах карантину:

  • ПРОЕКТИ ТА ПРЕЗЕНТАЦІЇ. Дистанційне навчання дає можливість по новому опанувати різноманітні інтерактивні методи з використанням мультимедійних технологій. Запропонуйте учням самим виступити у ролі вчителя і створити навчальну презентацію за однією із проблемних тем: «Як бути патріотом в період карантину?», «Що станеться, якщо я зараз піду грати футбол із друзями?», «Як швидше подолати вірус?» і т.п..
  • ВІРТУАЛЬНЕ ВІДВІДУВАННЯ МУЗЕЇВ. Самоізоляція – не означає, що ви не можете відвідати музей. У ці дні учні можуть повною мірою насолодитися віртуальними музеями України та світу, відвідати Помпеї за допомогою VR і познайомитися з contemporary art. Пізнати славне минуле України і осягнути українську історичну спадщину можна відвідуючи вітчизняні музеї: на офіційних сайтах практично кожного обласного музею є функція віртуальних відвідувань.
  • Методичні рекомендації   щодо організації виховної роботи  в умовах карантину

 

Дата: від до Скинути

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень